Кафта братт
Эрясть-ащесть кафта
братт. Кудсна синь ульсь фкя. Васень братть ульсь лама иденза, а
омбо-цеть фкявок ашель. Кармась идьфтома братсь мрнама, а, «дескать,
сонь иденза тейне аф ан-невихть!». Аф ламос эрямда меле, синь явсть —
кармасть эряма башка. Идьфтомсь аф лама пингта меле козякодсь, пирьфоц
пяшксель жуватада, паксянза шиста шис афольхть ётав. Бед-най братсь
кармась покама ширесонза. Тяляй розьнят и карь потмозонза марай аф
ламнянь. Сай куду — юкссесыне карьнянзон, и иднянза розьнятнень
сараскакс кочкасазь. Фкя шиня козя братсь корхтай: «Кода, брат,
иднятнень тряят?»
— Рознят повихть карьпрязон, сятнень мархта и аннесайне, — корхтай
беднай братсь.
Омбоце шиня козясь кармась карензон каяфнема, штоба афоль иляда фкявок
розня. Куду беднай братсь тусь — иднянза учихть, но розьнят тячи
ашельхть. Работась, работась аф ламняс, но иднянза сякокс вачедотольхть.
Фкя шиня и корхтай аванцты:
— Молян, туян, коза няихть сельмоне.
Тяка илядне сон тусь. Семьяц кудса аварди, а сон торай:
— Туян!
И, виде, тусь. Моли киге, мыслятне прясонза шарыхть, но ёфси аф
шарьхкодьсы, коза моли. Пачкодсь ляйнять трвас, ляй берякть кувалмос
касыхть эчке шуфтт и аф лама пинкта меле тусь мелкай пиземня.
— Месендема? Коза кяшема? — думандай беднай братсь.
Ваны, берякть крайса сотнеф венчкя. Мольсь малазонза, шарфтозе
потмаксонц вяри, сувась потмозонза и ащи, а удомац аф сай. Пялевешкада
маряй вайгяльхть венчкять маласа:
— Тон тячи месть тиеть, ялгай?
Тят корхтасть чёрттне. Синь главнайть инголе отчитывались.
— Мон тячи вов мезе тиень. Фкя алять цёранзон эрь шиня тюрьфтьсайне.
Шить работайхть, а илять сайхть, как вачкодихть. Родительснонды коданга
аф басявихть. А можнатольхть, — тага ушедсь корхтайсь, — пяк проста
мирендамс.
— А кодане? — кизефнихть илядыхне.
— Вов кодане. Тяемс меки кядть масторть (кияксть), сорхнень ляцемс
ульцяв стане жа, и сем-бе. Вестеньге аф кармайхть сялондома.
А беднай братсь сембонь тянь марясы, а сонць трнаты, кода ба афолезь му
венчть потмоста. Омбоцесь корхтай:
— Тяса ули фкя мельник. Вов кода ковшка мучендай. Прудясазь ведть,
частшка ащи прудсь — тага сязеви. Аф яжави 10 путт сера. А ся можналь
прудямс вага тяфта: вирьса касы эчке пиче, сонь прясонза крест. Вов тя
пичеть, путомс тоза, вечнай ули прудсь.
Тяни колмоцесь ушедсь:
— А мон вов мезе тиень. Оцязорсь правондаманкса прважазе стиренц
церькаву. Попсь тяса макссь просверня, а мон «содействовал», штоба праль
кядьстонза. Мзярда шлёпадсь просвер-нясь мастору, ватракшсь фатязе и
сивозе, и тяниенге тозк. Эряви ватракшссь таргамс тоста. Лазомс пеконц,
таргамс тоста — и сембе.
Шобдава лиссь беднай братсь венчть потмоста и ласькозь куду. Омбоце шиня
тусь ся хозяинть шири, конань цёранза шавондыхть фкя-фкянь. Пачкодсь
кудть малас:
— Нолдамак, добрай ломань, удома! — пшкядсь беднайсь.
— Коза нолдате? Шафтядязь монь цёраня. Эря шиня сяка тевсна — илять
тюрихть и тюрихть, — корхтай хозяинць.
— Нолдамак, оду аф кармайхть тюрема.
— Ой, добрай ломань, кодама шкай тонь кандонзе? — корхтай хозяинць.
Сувась куду, а цёранза нинге паксясотольхть. Сявозе тяльмоть, тяезе
кияксть, а сорхнень ляце-зень стама начка вастс, штоба куроконе
наксадольхть. Цёратне састь, мезевок аф корхтайхть. Фкясь эздост корхтай:
— Аляй сяфть литра вина, мяленьке мирендамс.
— Кафта сяван, — корхтай хозяинць.
Атясь кандсь четверть вина, симсть — ярхцасть и мадсть мирнайста. Омбоце
шиня стясть — ётковаст ведь аф пяяри. Хозяинць стане кенярдсь, мянь
ушедсь беднайть палсемонза. Сяка ши-ня хозяинць марась усф почф, макссь
100 цалковай ярмак и ускозе ниге эсь алашанц мархта.
— Тевсь тусь, — думандай беднай братсь.
Омбоце шиня, куду самда меле, тусь мельникти. Ваны народсь уски кефт,
шуфтт, наркитькст. Марайть и марайть, а ведсь сякокс синь уйфтьсыне
веднять коряс. Беднайсь шаштсь и корх-тай:
— Хозяин, аф мярьгат ли тейне трудямс?
— Месть тапат, тяса аф тонь лацот ульсть, — корхтай мельниксь.
— А всё-таки, мярьк варжамс.
Омбоце шиня кильфтсь кафтошка алаша. Мольсть вири, керозь пичеть и
ускозь. Сяка илядть нолдазь ляйти, кармасть прудямонза. Ведсь лоткась и
стане прудявсь, што сяда меле мельниксь вестенге афи думандась. И, виде,
плотинась, мярьгат бта, кшниннель. Мельниксь сяшкава ке-нярдсь, што
эстокиге прважась ниле усфт почф, ярмак мархтонза макссь и ускозе куду.
Беднай братсь кармась козякодома. Ярмакнень лангс рамась алаша, тракскя
и эсь идензон лангс щапт. Ётась аф лама пинге, беднай братсь тусь
оцязорть ширес.
— Тинь стиренте, виде, сярятькшни. Тинь врачт, кулине, вешенттяда, —
пшкядсь беднайсь.
— Да, да, — отвечась оцязорсь.
— Ну-ка, няфтесте, стирентень.
Оцязорсь сувафтозе, а сонць афи верондай, сяс мес лама ни ульсь врачта,
а киндиге ашезь пчкафтов. Алясь мольсь церькаву, таргазе ватракшть
седялда, лазозе пеконц, таргазе прос-вернять. Мзярда сась куду, мярьгсь
сивомда стирти. Стирсь сивозе. Ётась кафта-колма ши, стирсь кармась
якама, а недяляда меле совсем пчкясь. Оцязорсь сняра парши макссь аляти,
што еле усковсь. Беднай братсь стане козякодсь, што эсь брадонц кафксть
ётазе козяшить шир-де. Фкя шиня сась козя братсь и корхтай:
— Брат, коста тонь тняра козяшить сявить?
Брадоц азондозе, кода сембе тя тевсь лиссь. Стане мялецоль соньге
козякодомс, што еле-еле ащевсь час брадонц ширеса. Ся венекиге тусь сяка
жа ляйнять крайс и сувась венчть алу. Сась весь. Пуромсть сембе чёрттне
сяка васту и корхтайхть:
— Ну, брат, мезе тон тячи тиеть? — кизефни самай сиресь.
— Кядневок пряма прасть, ялгат. Мезевок аф тиеван.
Омбоцеське тяфта корхтай. Ушедсь колмоцеське, што прудтьке прудязь.
— А, может, минь кивок кулхцонкшнесамазь? — ювадсь самай старшайсна.
Кеподезь венчть, таргазь тоста козя братть.
— А, вона, кие, меки тяста аф мянят, — ювадсть сембе фкя вайгяльса.
Фатязь, сязендезь пак-шень — пакш и ляцезь ведти. Тяфта «козякодсь»
сядонга пяк омбоце братсь.
Рассказал в
1960 г. житель с. Старое Бадиково А.Г.Сурдин,1886 г.р.
Приведено в книге : Б.Ф.Кевбрин, В.И.Рогачёв, А.Д.Шуляев "Живая память поколений"
Мокшанский фольклор
Зубово-Полянского района
На первую страницу |