Жаднай помещик
Эрясть-ащесть атят-бабат.
Ашельхть синь лама киза идьсна. И вов шачсь синь стирнясна. Тя
кенярьксти ашель пе. А эрясть синь пяк кальдявста, хотя работакшнесть
Сазонкин помещикть лангс шинек-венек, но ярхцамс кшисна ашель. Кассь
акша келуня, няка стирня. Састь мельган-за кудат, а атять и бабать
кудатнень инголи аш мезе путомс, кши сускомнясновок аш. Вов тусть атять
мархта бабась Сазонов помещикть пяли милостень анама. Васьфтезень синь
Сазон поме-щиксь кяжиста. Прасть атять мархта бабась плманжа лангс и
корхтайхть:
— Батюшкай, улеза
милосттце, дай тейнек фкя мешок розь, а монь семьязе тисы сянь, мезе
мярьгат.
Срмазе конянц Сазон помещиксь и аф ламос ащемда меле пшкядсь:
— Мон максан тейнть мешок розь, а тянкса стирценди максан тяфтама
задания: Очижинь веня кемгафтува частса веть велень каяма шяйть эзда
лисенди церькавонь крестсь, песонза палы сведя, катк тя свецять сатсы и
кандсы тейне.
Авардезь мольсть атять мархта бабась куду. Азондозь стирьснонды тя
задачать, стирнясь и корхтай:
— Тят пичеде, батяй, тят пичеде, мамай, мон тиса тя задачать.
Вов сась ся весь, мзярда стирти эрявсь срхкамс свецять инкса. Ильхтезь
стирть маманза — ба-тянза кис. Пачкодсь сон велень ваяма шяйть берякс,
озась венчс и тусь уема шяйть кучкас. Уйсь, уйсь, вдруг мезебди
тапарявсь венчезонза, варжазе — венченц перьф ашкоряф пархциень сюре
кесак. Уски и уски стирсь кесакть ведть эзга, а кесакть пецка аш. Эзткак
шуморсь кесакть пец и лиссь ведть лангс акша сакал атяня и пшкядсь:
— Тяни сяфте мархтон!
Чопафтсь атясь стирть мархта ведти и кесакть вельде валгсть потмаксти.
Стирть инголе тиф-тодсь церькав мархта оцю вальмя. Сувафтозе атясь
стирть пялонза. Симдезе-андозе и корхтай:
— Тон срхкать Сазон помещикти,арьсеть валхтомс церькавозень пряста
свецять, а тянь мархта тон юмафтолить сембе народть, вов тянь инкса тон
кандат оцю служба, кармат целай киза ра-ботама монь пялон, пидема-панема
работниконень пеке.
Стирсь аварьгодсь и корхтай:
— Ульхть цебярь атякс, нолдамак куду, мамазе и батязе вачеда и пичефкес
кулыхть.
Атясь корхтай:
— Работама кармат цебярьста — срокта инголе нолдате куду и максан
мархтот козяши, аф це-бярьста кармат работама — юмафтте, кода сяськонять.
Тиемс аш мезе, кармась стирсь честнайста служендама атяти. А бабась
атять мархта маштсть вийда горять и вачть эзда. Синь эрь веня
лисенкшнесть ся шяйти и ольксезь тернесть эсь стир-няснон эса. А сон аш
и аш. Вов шумордавсь стирть службац, ерхкась сон куду. Атясь цебярьста
работанкса макесь мархтонза лама золота. Лихтезе атясь стирть шяйста и
мярьгсь:
— Кда саттядязь оцю нужаши, сак тя ваетти, тозердак тя парьхци кесакть,
и мон улян тейсот. Но тянь колга содак аньцек тон.
Стирнясь тусь вели, сувась куду. Кодак мамац няезе, сяка пингть прась
ежефтома, а батяц ку-нара ни пульзясь нужашить эзда. Сась ёжец бабать,
правондась атясь и кармасть шиста-шиско-зякодома. Ламос прянц тапазе
Сазонов помещикське, мезьста козякодсь нищай Архип атя и срхкась сонга
весть молема шяйть тейс, штоба нинге сяда козякодомс. Вов тусь сон и
меки са-мац ашель. Вешендсть — вешендсть эсонза, и музь шяйть
берякстонза аньцек пакарензон. Сазонов помещикть куломдонза меле народсь
кармась эряма цебярьста
Рассказал в
1967 г. житель с.Мордовская Поляна В.И.Бабишев, 1893 г.р.,
он был кучером у помещика Сазонкина, о котором идёт речь.
Приведено в книге : Б.Ф.Кевбрин, В.И.Рогачёв, А.Д.Шуляев "Живая память поколений"
Мокшанский фольклор
Зубово-Полянского района
На первую страницу |